-

Monday, July 26, 2010

Best Jadik Cikgu???


Salamualaik!! Rase cam da puas sangat dah dok kt umah...x saba n nervous bile nak stat job baru...wink woot!! ^.^ This 2 Ogos 2010, saya akan stat koje baru...Tempat baru,Boss baru,kawan baru n of cos koje baru la??hehe Sebelum ni, saya koje jadik cikgu sandaran(GSTT) kat sekolah menengah...6 bulan jugak la saya jdik pendidik ank2 zaman moden nih...3 bulan mengajar di sekolah menengah yang majoriti nya chinese n 3 bulan seterusnya kt sekolah yg majornye budak Melayu...akhir bulan 6 aritu saya benti ngaja coz dpt tau yg Ratu dpt post kt gomen,ALHAMDULILLAH!!

Well..Nak cite la skit pngalaman ngaja ni..saya ni,kena plak dpt sekolah yg mmg terkenal ngan muridnye yg suke ponteng sekolah...Pada pendapat saya la kan, kebanyakannya budk zaman skarang ni, lum kenal lagi erti susah.xkenal lagi erti hormat.xkenal erti belajar.Dorg p skolah just utk jumpe kwn2nye n ktawe dan ktawe...Dengar cikgu cakap?jauh skali,boleh dikira ngan jari saya...hehe Masuk kelas,lepak...ktawe..xendahkan cikgu kt depan wlupun dah wrning bnyk kali mcm,huhu mmg bertuahhh sgt budak2nyee...

Pergi skolah bwk beg skolah yg xde isi ngan buku pun??macam mane 2?bile xbwk,kena denda..denda,dorg da lali da kot,huhu Bile markah exam x lulus,baru la nak ngendeng2 kat saya nak mintak markah xtra..Bile saya xbagi,dorg kan ckp saya 'cikgu kedekut', 'hajah bakhil',saya dngar ngan telinga comei saya sndri taw,huhu sedih,tp nak wat cmne,saya nk bagi mrkah xtra pn x smangat bile dorg x pay attention time saya ajar,ktawe kuat2 mcm cikgu xde dlm clas 2,huhu

Ya Allah, budak skarang....Salah dorg @ salah parent dorg?saya ade tnye slh sorg murid saya. Dia kate dia lemah dlm subjek Agama Islam,n then saya tnye,awk xde skolah agama ke?
Dia leh jwb cmgni,dia skola agama...tp asyik x lulus je so xdpat naik tahun seterusnye..last2,dia benti..hmm..salah dia jugak la kn?dia x blaja?ataupun pngaruh kwn pn ye gak..

Saya ingt, better dorg ni x payah dtg skolah, membazirkan duit n harapan mak bapak dey all je..Agaknye bile dah bis SPM, kena koje kat warung,koje kt kilang,myb baru dorg nk sedar kot pelajaran n ilmu tu penting??? hai ank2 murid saya, insafla syg...Camnela nti korg nk sara mak ayh korg nti?Camne la mse depan korg nti? Jadi Doktor?Lawyer?Wallahu A'lam...
Hmm..saya bukan mengumpat tau,saya kesal, saya cume nak u all tau hakikat budak zaman skarang...We must do sometin!Bukan Cikgu je yg bertanggungjwb dlm hal ni tp sume org ye..

Ya ALLAH, berilah HIDAYAH kpda ank2 muridku ini..Ya ALLAH,berilah mereka kesedaran!! Ameen ,Ya Rabbal A'lamin...


No comments:

Post a Comment